Innehållet i denna webbutik tillhandahålls, uppdateras och hanteras av följande företag:
MovieGeeks Grodornas Näthandel AB
Organisationsnummer: 559524-4772
E-post till kundsupport: geeks@moviegeeks.se
Address: Killeröds Byaväg 109, 269 92 Båstad
Detta dokument innehåller följande delar:
Välkommen till MovieGeeks! Här hittar du våra allmänna villkor och köpvillkor som gäller för alla köp på vår webbplats.
§1 Allmänt
Dessa villkor gäller när du som kund köper varor från oss och får dem levererade inom Sverige.
§2 Priser och betalning
Alla priser inkluderar moms enligt gällande lag.
Alla priser är dagsaktuella och kan komma att ändras i framtiden. Individuellt och aktuellt totalpris för din beställning summeras i kassan, inklusive eventuella avgifter för frakt och betalning, samt moms.
Vi accepterar följande betalningsmetoder:
Klarna Checkout
Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst. En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna faktura eller Klarna konto – eller med kort eller banköverföring. Allt är lika säkert.
Faktura
I vissa fall (tex icke prissatta varor som bokas, kan betalning ske mot faktura. På så sätt kan kunden bekräfta en bindande bokning med ett angivet maxpris. Själva köpet har då inte genomförts innan betalning genomförs.
Villkor för betalning anges även i kassan under respektive betalningsalternativ.
§3 Fraktkostnader
En fast fraktkostnad tillkommer på alla köp om inte annat anges, baserat på din leveransadress. Fraktkostnaden framgår i kassan vid köpet.
§4 Leverans
Vi strävar efter att leverera beställningar inom 7 arbetsdagar men vi önskar om överseende om importvaror som skall beställas från leverantören tar lite längre tid.
Alla leveranser inkluderar en specifikation av de varor du har beställt.
Din order levereras som brev, varubrev eller paket med Postnord. Storlek och vikt på det du beställer styr vilken typ av leverans du kan välja.
Postnord Brev och Postnord Varubrev: Levereras till mottagarens postlåda/fastighetsbox. De leveranser som inte får plats i mottagarens postlåda/fastighetsbox, kommer i de flesta fall lämnas vid dörren/postlådan och mottagaren får en avisering om att detta skett. I samband med det övergår ansvaret för försändelsen till mottagaren.
Postnord Paket: Levereras till Postnords utlämningsställe. Vi skickar till det utlämningsställe som ligger närmast leveransadressen. För att hämta ut försändelse hos Postnord och deras ombud krävs en giltig legitimation. Liggetid på Postens utlämningsställe är 7 dagar. Vid brevavisering tillkommer en avgift enligt Postnords avgifter.
Mottagaren kan förlänga liggetiden via Postnords tjänst Flex Change som finns i Postnords app. Förlängd liggetid eller annat ändrat förfogande kan EJ beställas av vår Kundservice.
Villkor för leverans anges även i kassan under respektive leveranssätt. Om inget anges gäller 5 - 8 dagars leveranstid. Om en artikel har avvikande leveranstid står det angivet vid respektive artikel. Om leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta genom e-post. Email skickas från geeks@moviegeeks.se
Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Vi kommer att göra allt vi kan för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen, exempelvis då vår leverantör eller speditör inte kan fullfölja deras åtagande till oss. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar.
Vi levererar för närvarande inte till fängelser och anstalter.
§5 Förhandsbokningar/ej releasade artiklar
Om du köper eller bokar en film med ett framtida releasedatum kommer leverans tidigast ske vid releasedag. Ju tidigare du bokar/köper din film, ju större chans att du får den till release eftersom import likväl måste importeras 😊
Det är alltså möjligt att göra förhandsbokningar på produkter som ännu ej är släppta. Vårt mål är att skicka dessa produkter så att du har dem på releaseagen. Vi kan inte alltid med säkerhet säga exakt när releasedatum sker då det är relativt vanligt att releasedatum flyttas av bolagen av olika anledningar.
När en beställning görs som innehåller en artikel som inte är releasad, kommer övriga artiklar på ordern att skickas samtidigt som den förhandsbokade varan. Du kommer att få ett meddelande om detta vid beställningen så att du kan ta hänsyn till om du vill ha en eller flera leveranser.
Vid order med kommande release/förhandsbokningar levereras hela ordern på releasedagen.(Givetvis med reservation för försenad leverans från leverantör)
Produkter som ännu saknar pris eller leveransdatum, kan ibland ändå gå att boka/beställa. I det fallet kommer en faktura att skickas när priset/leveransdatum fastställs. Köpet betraktas som genomfört då fakturan betalts i sin helhet.
§6 Begränsade utgåvor
Begränsade utgåvor är just precis det, begränsade. Vi gör vårt bästa för att få tag på exemplar år dig, men reserverar oss därför för eventuell oförutsedd begränsning i tilldelning eller slutförsäljning av produkt från leverantörens sida.
Ju tidigare du bokar/köper din begränsade utgåva desto större chans att du får den. Vi lägger löpande bokningsorder på ännu ej releasad film till våra leverantörer.
§7 Restnoteringar
Ej leveransklara varor restnoteras tidigast efter 6 dagar och skickas fraktfritt när de åter finns i lager. I de fall den ursprungliga leveranstiden är längre, restnoteras varan efter det att den tiden löpt ut.
Restorder kan skickas som Postnord Brev/ Postnord Varubrev oavsett valt leveransalternativ i kassan.
§8 Ej uthämtade paket
Om du inte hämtar ut ditt paket och det skickas tillbaka till oss, förbehåller vi oss rätten att debitera dig för de kostnader som uppstår. Avgiften är för närvarande:
- Sverige: 39 SEK
§9 Ångerrätt
Vi följer distansavtalslagen och därmed har du rätt att returnera beställda varor utan att ange någon anledning. Du ångrar ditt köp genom att meddela oss inom 14 dagar från att du mottagit din beställning (eller större del av den). Artikeln ska returneras väl emballerad, i fint skick och i originalkartong.
Om du som kund har hanterat artikeln i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion och detta lett till att artikeln som returneras är mindre värd, har vi rätt att dra av en summa motsvarande artikelns värdeminskning på det belopp som ska återbetalas. Värdeminskningen bedöms från fall till fall.
Returer sker på din egen bekostnad utom om artikeln är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. Vid byten betalar vi den nya frakten från oss till dig.
Kontakta oss på geeks@moviegeeks.se för att påbörja en retur.
Returer skickas till: Killeröds Byaväg 109, 269 92 Båstad
§10 Garanti och reklamation
Vi erbjuder 6 månaders garanti på alla våra produkter. Om du har några problem med din produkt, vänligen kontakta oss på geeks@moviegeeks.se.
Alla eventuella garantier gäller i Sverige. Om du åberopar garanti ska du kontakta oss. Vid reparation hänvisar vi till lokalt auktoriserat serviceställe eller förser dig med ett förbetalt adresskort. Beror felet på yttre påverkan, får du betala reparationskostnaden efter att du godkänt ett kostnadsförslag. Skulle du välja att inte reparera varan får du betala undersökningskostnaden. Föreligger inget fel får du betala undersökningskostnad och frakt.
Reklamationsrätten gäller varor som är felaktiga enligt gällande konsumentlagstiftning. Som konsument har du rätt att göra en reklamation inom tre år efter köptillfället. Reklamationer ska ske inom skälig tid från att felet upptäcktes. Reklamationer som görs inom två månader efter att felet upptäcktes anses alltid ha skett inom skälig tid
§11 Återbetalning
Om du nyttjar din ångerrätt betalar vi tillbaka vad du har betalat för artikeln snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot artikeln. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka artikeln.
Läs mer om distansavtalslagen hos Konsumentverket: http://www.konsumentverket.se/
§12 Personuppgifter
Vi hanterar dina personuppgifter enligt GDPR. Läs mer om vår integritetspolicy här: [Länk till integritetspolicy].
§13 Tvistlösning
Eventuella tvister hanteras enligt svensk lag och hänvisas till alternativa tvistlösningsmekanismer.
Integritetpolicy
§1 Integritetspolicy
Välkommen till MovieGeeks integritetspolicy. Vi värnar om din integritet och skyddar dina personuppgifter enligt GDPR. Här kan du läsa om hur vi hanterar dina uppgifter.
MovieGeeks Grodornas Näthandel AB, org nr 559524-4772, med address Killeröds Byaväg 109, 269 92 Båstad är personuppgiftansvarig för hanteringen av personuppgifter.
§2 Insamling av personuppgifter
Vi samlar in följande personuppgifter om dig som kund för följande ändamål
Ändamål | Behandling som utförs | Kategorier av personuppgifter |
För att kunna hantera en beställning | Leverera beställd produkt (inklusive avisering om leverans eller kontakter i samband med försenad leverans) Identifiera kunden Hantera kundens betalning (inklusive för att analysera vilka betallösningar som ska erbjudas kunden vilket innefattar kontroll mot kundens betalningshistorik och inhämtning av kreditupplysningar från kreditupplysningsföretag) Kontroll av kundens adress mot Klarna Hantera reklamations- och garantiärenden avseende en beställd eller köpt produkt |
|
Laglig grund: Fullgörande av köpeavtalet. Denna insamling av dina personuppgifter krävs för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden enligt köpeavtalet. Om uppgifterna inte lämnas kan våra åtaganden inte fullgöras och vi tvingas därför neka dig köpet | ||
Lagringperiod: Till dess att köpet har genomförts (inklusive leverans och betalning) och för en tid om 24 månader därefter i syfte att kunna hantera eventuella reklamations- och garantiärenden. |
Ändamål | Behandling som utförs | Kategorier av personuppgifter |
För att kunna administrara användarkonton | Personuppgifter behandlas för att kunna skapa kundens personliga sidor och administrera kundens konto för att:
|
|
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att administrera ditt konto och följa din orderhistorik | ||
Lagringperiod: Till dess att kontot avslutas (kan ske manuellt eller automatiskt p.g.a. inaktivitet under en period om 24 månader). |
Ändamål | Behandling som utförs | Kategorier av personuppgifter |
För att kunna marknadsföra produkter | Personuppgifter behandlas för att kunna marknadsföra företagets produkter genom att:
|
För att kunna förstå vilken typ av marknadsföring eller direktmarknadsföring vi ska använda genomförs analyser om:
|
Laglig grund: Berättigat intresse och Marknadsföringslagens bestämmelser om etablerat kundförhållande. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att marknadsföra produkter och erbjudanden | ||
Lagringperiod: Från insamlandet och därefter under en tidsperiod på 24 månader efter senast genomförda köp. Vid varje tillfälle ges kunden möjlighet att avsäga sig vidare direktmarknadsföring. |
Ändamål | Behandling som utförs | Kategorier av personuppgifter |
För att kunna genomföra och hantera deltagare i tävlingar och event administrera användarkonton | Personuppgifter behandlas för att kunna:
|
|
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att hantera ditt deltagande i tävlingar och/eller event | ||
Lagringperiod: Under den tid tävlingen/eventet (inklusive ev. utvärdering) pågår. |
Ändamål | Behandling som utförs | Kategorier av personuppgifter |
För att kunna hantera kundserviceärenden | Personuppgifter behandlas för att kunna:
|
|
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att hantera kundserviceärenden. | ||
Lagringperiod: Till dess att kundserviceärendet är avslutat och därefter för en tid om 24 månader |
Ändamål | Behandling som utförs | Kategorier av personuppgifter |
För att kunna fullgöra rättsliga förpliktelser (avseende krav i bokföringslagen, produktansvar och produktsäkerhet och skydd av personuppgifter i IT-system) | Personuppgifter behandlas för att kunna:
|
|
Laglig grund: Rättslig förpliktelse. Denna insamling av dina personuppgifter krävs enligt lag. Om uppgifterna inte lämnas kan vår rättsliga skyldighet inte fullgöras och vi tvingas därför neka dig köpet. | ||
Lagringperiod: Till dess att köpet har genomförts (inklusive leverans och betalning) och tid om 96 månader därefter |
Ändamål | Behandling som utförs | Kategorier av personuppgifter |
För att kunna utvärdera, utveckla och förbättra företagets tjänster, produkter och system för kundkollektivet i stort |
|
|
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och våra kunders berättigade intresse av att utvärdera, utveckla och förbättra våra tjänster, produkter och system | ||
Lagringperiod: Från insamlandet och för en tid om 36 månader därefter. |
Ändamål | Behandling som utförs | Kategorier av personuppgifter |
För att kunna förhindra missbruk av en tjänst eller att förhindra, förebygga och utreda brott mot företaget |
|
|
Laglig grund: Fullgörande av rättslig förpliktelse (om sådan föreligger) alternativt Berättigat intresse. Ifall ingen rättslig förpliktelse föreligger är behandlingen nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att förhindra missbruk av en tjänst eller att förhindra, förebygga och utreda brott mot företaget. | ||
Lagringperiod: Från insamlandet och för en tid om 36 månader därefter |
§4 Varifrån hämtar vi uppgifter om dig?
Utöver de uppgifter du själv lämnar till oss eller som vi samlar in från dig utifrån dina köp och hur du använder våra tjänster, kan vi också komma att samla in personuppgifter från någon annan, (s.k. tredje part).
De uppgifter vi samlar in från tredje part är följande:
§5 Vilka kan vi komma att dela dina uppgifter med?
Personuppgiftsbiträden. I de fall det är nödvändigt för att vi ska kunna erbjuda våra tjänster delar vi dina personuppgifter med företag som är s.k. personuppgiftsbiträden för oss. Ett personuppgiftsbiträde är ett företag som behandlar informationen för vår räkning och enligt våra instruktioner. Vi har personuppgiftsbiträden som hjälper oss med:
När dina personuppgifter delas med personuppgiftsbiträden sker det endast för ändamål som är förenliga med de ändamål för vilka vi har samlat in informationen (t.ex. för att kunna uppfylla våra åtaganden enligt köpeavtalet). Vi kontrollerar alla personuppgiftsbiträden för att säkerställa att de kan lämna tillräckliga garantier avseende säkerheten och sekretessen för personuppgifter. Vi har skriftliga avtal med alla personuppgiftsbiträden genom vilka de garanterar säkerheten för de personuppgifter som behandlas och åtar sig att följa våra säkerhetskrav samt begränsningar och krav avseende internationell överföring av personuppgifter.
Företag som är självständigt personuppgiftsansvariga. Vi delar även dina personuppgifter med vissa företag som är självständigt personuppgiftsansvariga. Att företaget är självständigt personuppgiftsansvarig innebär att det inte är vi som styr hur informationen som lämnas till företaget ska behandlas. Självständiga personuppgiftsansvariga som vi delar dina personuppgifter med är:
När dina personuppgifter delas med ett företag som är självständigt personuppgiftsansvarig gäller det företagets integritetspolicy och personuppgiftshantering.
§6 Var behandlar vi dina personuppgifter?
Vi strävar alltid efter att dina personuppgifter ska behandlas inom EU/EES/Schweiz och alla våra egna IT system finns inom EU/EES. Vid systemmässig support och underhåll kan vi dock vara tvungna att överföra informationen till ett land utanför EU/EES, t.ex. om vi delar dina personuppgifter med ett personuppgiftsbiträde som, antingen själv eller genom en underleverantör, är etablerad eller lagrar information i ett land utanför EU/EES. Biträdet får i dessa fall endast ta del av den information som är relevant för ändamålet (t.ex. loggfiler). Oavsett i vilket land dina personuppgifter behandlas vidtar vi alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att skyddsnivån är densamma som inom EU/EES. I de fall personuppgifter behandlas utanför EU/EES garanteras skyddsnivån antingen genom beslut från EUkommissionen om att landet ifråga säkerställer en adekvat säkerhetsnivå eller genom användandet av s.k. lämpliga skyddsåtgärder. Exempel på lämpliga skyddsåtgärder är godkänd uppförandekod i mottagarlandet, standardavtalsklausuler, bindande företagsinterna regler eller Privacy Shield. Om du vill få en kopia på skyddsåtgärder som vidtagits eller information om var dessa har gjorts tillgängliga är du välkommen att kontakta oss.
§7 Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
Vi sparar aldrig dina personuppgifter längre än vad som är nödvändigt för respektive ändamål. Se mer om de specifika lagringsperioderna under respektive ändamål.
§8 Dina rättigheter
Du har rätt att få tillgång till, rätta och radera dina personuppgifter. Kontakta oss på geeks@moviegeeks.se för att utöva dina rättigheter.
Tänk på att vi har rätt att neka din begäran ifall det finns legala skyldigheter som hindrar oss från att omedelbart radera vissa personuppgifter. Dessa skyldigheter finns inom bokförings- och skattelagstiftning, bank- och penningtvättslagstiftning, men också från konsumenträttslagstiftning. Det kan också hända att behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk. Skulle vi vara förhindrade att tillmötesgå en begäran om radering kommer vi istället att blockera personuppgifterna från att kunna användas till andra syften än det syfte som hindrar den begärda raderingen.
§9 Hur hanterar vi personnummer?
Vi kommer bara att behandla ditt personnummer när det är klart motiverat med hänsyn till ändamålet, nödvändigt för säker identifiering eller om det finns något annat beaktningsvärt skäl. Vi minimerar alltid användandet av ditt personnummer i så stor uträckning som möjligt genom att, i de fall det är tillräckligt, istället använda ditt födelsenummer.
§10 Cookies
Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på vår webbplats. Genom att fortsätta använda vår webbplats godkänner du användningen av cookies.
§11 Hantering av cookies
Du kan hantera cookies genom att ändra inställningarna i din webbläsare. Läs mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy.
§12 Hur skyddas dina personuppgifter?
Vi använder IT-system för att skydda sekretessen, integriteten och tillgången till personuppgifter. Vi har vidtagit särskilda säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot olovlig eller obehörig behandling (såsom olovlig tillgång, förlust, förstörelse eller skada). Endast de personer som faktiskt behöver behandla dina personuppgifter för att kunna uppfylla våra angivna ändamål har tillgång till dem.
§13 Vad innebär det att Datainspektionen är tillsynsmyndighet?
Datainspektionen är ansvarig för att övervaka tillämpningen av lagstiftningen. Den som anser att ett företag hanterar personuppgifter på ett felaktigt sätt kan lämna in ett klagomål till Datainspektionen.
§14 Vi kan komma att göra ändringar i vår integritetspolicy.
Den senaste versionen av integritetspolicyn finns alltid på moviegeeks.se. Vid uppdateringar som är av avgörande betydelse för vår behandling av personuppgifter (exempelvis ändring av angivna ändamål eller kategorier av personuppgifter) eller uppdateringar som inte är av avgörande betydelse för behandlingen men som kan vara av avgörande betydelse för dig, kommer du att få information på moviegeeks.se och via e-post (ifall du har angivit e-post) i god tid innan uppdateringen börjar gälla. När vi tillgängliggör information om uppdateringar kommer vi även att förklara innebörden av uppdateringarna och hur de kan påverka dig.
§1 Cookiepolicy
Välkommen till MovieGeeks cookiepolicy. Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på vår webbplats. Genom att fortsätta använda vår webbplats godkänner du användningen av cookies.
§2 Vad är cookies?
Cookies är små textfiler som lagras på din enhet när du besöker vår webbplats. De används för att förbättra din upplevelse genom att komma ihåg dina preferenser och hjälpa oss att förstå hur du interagerar med vår webbplats.
§3 Vilka typer av cookies använder vi?
Vi använder följande typer av cookies:
- Nödvändiga cookies: Dessa cookies är avgörande för att webbplatsen ska fungera korrekt och kan inte stängas av i våra system.
- Prestandacookies: Dessa cookies hjälper oss att förstå hur besökare interagerar med vår webbplats genom att samla in och rapportera information anonymt.
- Funktionella cookies: Dessa cookies gör det möjligt för webbplatsen att erbjuda förbättrad funktionalitet och personalisering.
- Marknadsföringscookies: Dessa cookies används för att spåra besökare över webbplatser för att visa relevanta annonser.
§4 Hur kan du hantera cookies?
Du kan hantera och/eller radera cookies som du önskar.
Vi kan komma att uppdatera denna cookiepolicy från tid till annan för att återspegla förändringar i våra metoder och tjänster. Vi rekommenderar att du regelbundet granskar denna sida för att få den senaste informationen om vår cookiepolicy.
§5 Kontakta oss
Om du har några frågor om vår användning av cookies, vänligen kontakta oss på geeks@moviegeeks.se.
§1 Ranking och recensioner
Vi strävar efter att vara transparenta med hur vi hanterar ranking och recensioner på vår webbplats. Här är några viktiga punkter:
§2 Ranking
Våra produkter rankas baserat på flera faktorer, inklusive releasedatum, nyhetsvärde, kvalitet, kundrecensioner, MovieGeeks personliga preferenser, interaktion mellan oss och dig som konsument, internettrafik och anpassning till olika enheter.
Våra tips till dig som kund kommer baseras på vad du tidigare köpt samt vad vi tror att du kan komma att gilla baserat på ditt sökmönster och dina köp. Vi kommer inte basera våra rekommendationer endast på vad andra också köpt eftersom vi anser att det är idiotiskt att rekommendera dig som kund att köpa film baserat på vad nån annan köpt för julklappar. Vi måste kunna leverera en bättre kundupplevelse än så! Vi kan bättre!
§3 Recensioner
Recessionerna från våra grodor är skrivna av ass på MovieGeeks och är till för att hjälpa dig som kund att lära känna oss och vår site. Vi recenserar vad vi vill och hur vi vill utan betalning. Sqeekys recensioner ska tas med en nypa salt eftersom han älskar ALL skräckfilm.
Förutom grodorna kan det också förekomma att vi publicerar eller länkar till andra recensenter, bloggare, poddar eller liknande. I dagsläget kan endast recensenter, publika förståsigpåare etc. lämna recensioner hos oss. Om vi i framtiden även lägger till möjligheten att tillåta kundrecensioner, kommer endast verifierade kunder kunna recensera.
Vi granskar alla recensioner som publiceras på moviegeeks.se för att säkerställa att de följer våra riktlinjer.
Externa recensenters åsikter, samt de recensioner eller betyg som framgår av filmernas beskrivningar eller omslag är inte våra egna utan publicerade av olika tidskrifter, bloggar, poddar eller recensenter. De representerar inte nödvändigtvis våra egna åsikter om filmerna och vi tar ingen ansvar för deras åsikter.
§4 Betald ranking
Direkt eller indirekt ersättning kan påverka placeringen av en film på vår webbplats men inte innehållet i dess recension eller betyg.
Exempel inkluderar sponsrade inlägg eller annonser på sociala medier.
§5 Uppdateringar
Vi håller denna policy uppdaterad och informerar våra användare om eventuella förändringar i förväg.
§6 Förebyggande av manipulation
Vi har mekanismer för att förhindra manipulation av ranking och recensioner, inklusive automatiska och manuella kontroller.